Inleiding
Met de kadernota geeft het college inzicht in de verdere realisatie van het coalitieakkoord 2018-2022 'Duurzaam Samenleven'. Naast de realisatie van de ambities (nieuw beleid) worden ook de structurele gevolgen uit de jaarrekening en overige ontwikkelingen financieel vertaald. Dit leidt uiteindelijk tot een geactualiseerd meerjarenperspectief.
Met de vaststelling van de kadernota legt de Raad de uitgangspunten vast voor het opstellen van de begroting 2022.
Coronacrisis
Net als vorig jaar zijn de effecten van de coronacrisis nog steeds volop aanwezig, zowel op maatschappelijk vlak als op economische vlak. Ook dit jaar zullen we weer twee rapportages uitbrengen die specifiek ingaan op de effecten van de coronacrisis. Deze rapportages worden u aangeboden bij de behandeling van de Kadernota 2022 (juni 2021) en de Begroting 2022 (oktober 2021).
In deze kadernota staat per programma kort beschreven welke invloed de coronacrisis op het desbetreffende programma heeft.
Vaststellen uitgangspunten Begroting 2022
Het belangrijkste onderdeel van de kadernota is het vaststellen van de uitgangspunten voor het opstellen van de Begroting 2022. In deze kadernota vragen wij u de volgende uitgangspunten vast te stellen:
Aantallen woningen en inwoners 2022-2025;
Loonindexering personeelskosten;
Prijsindexering voor uitgaven en inkomsten;
Prijsindexering belastingen 2022;
Structurele gevolgen Jaarrekening 2020;
Autonome ontwikkelingen;
Algemene uitkering op basis van Decembercirculaire 2020;
De mate van sturing op de verbonden partijen.
De nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen in het meerjareninvesteringsplan staan ook opgenomen in deze kadernota.
Vertrekpunt
Financieel vertrekpunt voor deze kadernota is het meerjarenperspectief zoals gepresenteerd in de Programmabegroting 2021.
Bij het opstellen van de begroting gebruiken we het provinciaal toezichtskader als leidraad.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Saldo structureel | -595 | -765 | 50 | 65 |
Saldo incidenteel | -120 | -30 | - | - |
Resultaat meerjarenbegroting 2022-2025 | -715 | -795 | 50 | 65 |
Uitgangspunt is dat het college een sluitend structureel meerjarenperspectief presenteert bij aanbieding van de Programmabegroting 2022. Het saldo van de kadernota is uitgesplitst in een structureel en incidenteel saldo. Er wordt door de provincie op toegezien dat het structurele meerjarensaldo in ieder geval positief is. Vorig jaar hebben we toegezegd dat we vanaf het jaar 2024 een sluitende begroting hebben. Daar sturen we ook dit jaar op aan. De jaren 2022 en 2023 laten nog een negatief structureel saldo zien.
Financiële ontwikkelingen op een rij
In onderstaand overzicht zijn alle financiële effecten gecategoriseerd en op een rij gezet. De onderbouwing van de uitgangspunten en de toelichting op de ontwikkelingen worden verderop in deze kadernota toegelicht.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Meerjarenperspectief Programmabegroting 2021 | -715 | -795 | 50 | 65 |
Structurele gevolgen Jaarrekening 2020 | -750 | -750 | -750 | -750 |
Autonome ontwikkelingen | ||||
- Personeelskosten | - | - | - | - |
- Prijsindexering | -400 | -400 | -400 | -400 |
- Belastingen | 120 | 120 | 120 | 120 |
Overige autonome ontwikkelingen: | ||||
- Structureel | -335 | -350 | -360 | -360 |
- Algemene uitkering | 615 | 960 | 425 | 1.260 |
- Incidenteel | -50 | - | - | - |
Nieuw beleid | ||||
- Structureel | -845 | -745 | -645 | -645 |
- Incidenteel | -560 | -165 | -40 | - |
Aanpassen meerjaren investeringsplan | - | -40 | -120 | -165 |
Meerjarenperspectief Kadernota 2022 | -2.920 | -2.165 | -1.720 | -875 |
Wanneer bovenstaande effecten worden gesplitst in structurele en incidentele effecten leidt dat tot onderstaand meerjarenperspectief.
Saldo meerjarenperspectief Kadernota 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Structureel | -2.190 | -1.970 | -1.680 | -875 |
Incidenteel | -730 | -195 | -40 | - |
Meerjarenperspectief Kadernota 2022 | -2.920 | -2.165 | -1.720 | -875 |
Hoewel het structurele tekort jaarlijks afneemt zijn er dekkingsmaatregelen nodig om tot een gezonder financieel meerjarenperspectief te komen.
Opgenomen stelposten in verband met de groei van Diemen
Conform voorgaande jaren worden in de kadernota stelposten opgenomen als gevolg van de groei van Diemen. Onderstaande stelposten zijn meegenomen in het gepresenteerde meerjarenperspectief.
Stelposten Groei van Diemen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Uitbreiding aantal raadsleden | 50 | 50 | 50 | 50 |
Personeelskosten: | ||||
- Groei | 150 | 300 | 450 | 600 |
- Diemen '22 | 200 | 200 | 325 | 325 |
Bedrijfsvoeringskosten | 25 | 50 | 75 | 100 |
Bijdrage verbonden partijen (inclusief Duo+): | ||||
- Overig | 100 | 200 | 300 | 400 |
- Duo+ | 100 | 200 | 300 | 400 |
Subsidies | 25 | 50 | 75 | 100 |
Totaal Stelposten groei van Diemen | 650 | 1.050 | 1.575 | 1.975 |
Van bovenstaande stelposten weten we dat deze kosten zich gaan voordoen. Jaarlijks bij het opstellen van de begroting bepalen we waar de stelposten voor worden ingezet.
De stelposten voor de inkomsten zijn verwerkt in de verwachte opbrengsten van de onroerend zaakbelasting (OZB) en bij de berekening van de algemene uitkering.
Ingezette dekkingsmaatregelen voor een verbeterd perspectief
In de kadernota hoeft het structurele meerjarenperspectief nog niet vanaf 2024 geheel sluitend te zijn. Bij de aanbieding van de begroting 2022 wel!.
Wat het dit jaar lastig maakt is de kabinetsformatie en daarmee de verwachte extra middelen van het Rijk. Al langere tijd zijn de de VNG en het Rijk in onderhandeling over het (structureel) beschikbaar stellen van meer middelen voor jeugdkosten. Echter een keiharde toezegging is er bij het opstellen van deze kadernota nog niet. Hopelijk is deze er wel bij het opstellen van de begroting. Gezien de bedragen die daar in omgaan heeft dat een groot effect op ons meerjarenperspectief.
Reeds nu willen wij de volgende dekkingsmaatregelen nemen. Hiermee heeft het College voldoende zekerheid dat een sluitende begroting haalbaar is. Dit ook zonder de extra middelen van het Rijk. Ons voorstel is om onderstaande dekkingsmaatregelen in te zetten.
Ingezette dekkingsmaatregelen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Inzet stelposten 'Groei van Diemen' | 450 | 450 | 450 | 450 |
Inzet stelpost 'Diemen '22' | 200 | 200 | 200 | 200 |
Start afschrijving middelbare school een jaar later | 300 | |||
In 2025 stoppen met subsidie zwembad AGO | 30 | |||
Voordeel laag rentepercentage | 50 | 100 | 150 | 150 |
50% van stelpost indexering aframen | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijstellen diverse budgetten op basis van werkelijke uitgaven afgelopen jaren | 90 | 90 | 90 | 90 |
Incidentele tekorten verwerken met de Algemene Reserve | ||||
Totaal mogelijke dekkingsmaatregelen | 890 | 940 | 1.290 | 1.020 |
Na inzet van deze dekkingsmaatregelen ziet het meerjarenperspectief er als volgt uit:
Sluitende begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Meerjarenperspectief Kadernota 2022 structureel | -2.190 | -1.970 | -1.680 | -875 |
Mogelijke dekkingsmaatregelen | 890 | 940 | 1.290 | 1.020 |
Saldo structureel na dekkingsmaatregelen | -1.300 | -1.030 | -390 | 145 |
Meerjarenperspectief Kadernota 2022 incidenteel | -730 | -195 | -40 | - |
Incidenteel tekort dekken uit Algemene reserve | 730 | 195 | 40 | - |
Saldo structureel na dekkingsmaatregelen | - | - | - | - |
Saldo na inzet dekkingsmaatregelen | -1.300 | -1.030 | -390 | 145 |
Dit maakt het sluitend maken van het saldo haalbaar, zeker gezien de laatste berichtgeving omtrent het extra beschikbaar stellen van structurele middelen voor de jeugdzorg. De verwerking van extra middelen vindt plaats in de circulaires die het Rijk uitbrengt. Waarschijnlijk zal deze toezegging in de Septembercirculaire plaatsvinden. Deze uitkomsten verwerken we in de begroting 2022. Over de effecten van de Meicirculaire informeren wij u in een aparte memo. De Meicirculaire geeft vooral inzicht in de beschikbare middelen voor maatregelen als gevolg de coronacrisis.