Uitbreiding capaciteit/formatie

Beleidsadviseur Dienstverlening

In de afgelopen jaren zetten we als gemeente stappen in het contact met inwoners, de vormgeving hiervan en in de wijze waarop we ons als bestuur en ook ambtelijke organisatie opstellen in dit samenspel. Dit deden we op basis van de nota ‘Diemen doen we Samen’ en onder andere aan de hand van Koers op Initiatief. We leerden in de praktijk met een zogenoemde ‘koplopergroep participatie’, met nieuwe vormen van participatie, met digitale vormen die werden opgeroepen door de coronamaatregelen. Ook de raad zette en zet zich op het gebied van participatie in via de werkgroep meervoudige democratie en met het programma Politiek Actief in Diemen. Er lopen momenteel meerdere concrete trajecten die bijdragen aan de doorontwikkeling van de manier waarop we ons als overheid opstellen richting inwoners. Door op allerlei manieren in gesprek te gaan met inwoners, bedrijven en instellingen doen we ervaringen op en leren we. De resultaten moeten samenkomen in een visie op participatie en communicatie, met een doorkijk naar onze dienstverlening. Deze visie wordt in 2021 aan de raad voorgelegd. De visie kijkt vooruit en zet een nieuwe stip op de horizon en agendeert zaken waar we aan kunnen werken om als gemeente adequaat invulling te geven aan het samenspel met de samenleving. Belangrijke actuele maatschappelijke ontwikkelingen krijgen hierin een plaats, denk aan digitalisering, de bijbehorende verbetering van digitale toegankelijkheid, steeds snellere informatie-uitwisseling en de wens tot meer transparantie.

Binnen de huidige organisatie is geen beleidsadvies op het gebied van dienstverlening aanwezig. Voorstel is in 2022 en 2023 budget te ramen voor het opstellen en implementeren van de dienstverleningsvisie.

Interim Teamleider Burgerzaken en Klant Contact Centrum

In het kader van Diemen '22 is er tot de zomer van 2022 nog een vacature voor de functie van teamleider voor Burgerzaken en Klant Contact Centrum. Voorlopig is besloten om tijdelijk een extra functie van kwaliteitsmanager in te stellen om de basis op orde te brengen. Daarnaast is het nodig om daarnaast minimaal 1 jaar een interim-teamleider aan te stellen. Uitgangspunt is deze kosten in eerste instantie te dekken uit de vrijvallende budgetten van vacante functies.

De interim teamleider zal de knelpunten en doorgroei van het team Burgerzaken en Klant Contact Centrum in beeld brengen. Eventuele gevolgen daarvan nemen we mee in de Kadernota 2023.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf